موشن گرافیک تلفیقی از تصاویر گرافیکی متحرک به همراه صدا و متن است که به صورتی هنرمندانه قصد انتقال پیامی به مخاطبان خود را دارد. توسعه فناوری‌های کامپیوتری چه در زمینه سخت افزار و چه نرم‌افزار، در سال‌های اخیر باعث توسعه فوق‌العاده این تکنیک و استفاده گسترده از آن برای اهداف مختلف تبلیغاتی و آموزشی شده است، به طوری که کمتر پیش می‌آید شما در طول روز به چند موشن گرافیک مختلف برنخوردید.

آشنایی با این فناوری فوق‌العاده کاربردی و مهم در صنعت تبلیغات دنیا، می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی در رسیدن به اهداف تجاری و غیرتجاری‌تان بنماید. چرا که با استفاده درست از موشن گرافیک می‌توانید به نحو موثرتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار نموده و آن‌ها را ترغیب به انجام کاری نمایید. داشتن یک ارتباط موثر با مخاطبان، خواهد توانست شما را در بازار پررقابت امروز، از رقبا پیش انداخته و سود بسیاری را متوجه کسب و کار شما نماید. از همین رو، در این مقاله قصد داریم به معرفی موشن گرافیک پرداخته و جنبه‌های مختلف آن را مورد کنکاش قرار دهیم. اگر شما هم میخواهید که با این فناوری جالب و پرکاربرد بیشتر آشنا شوید، دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

موشن گرافیک چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، هدف اصلی موشن گرافیک انتقال موثر و هنرمندانه یک پیام به مخاطبان است. از همین رو، از موشن گرافیک می‌توان در جاهای مختلف بسیاری استفاده نمود. در ادامه شما را با برخی از متداول‌ترین کاربردهای موشن گرافیک آشنا می‌نماییم.

·       انتشار اطلاعات

اگر شما قصد آموزش مخاطبان و افزایش اطلاعات آنان درباره‌ی یک موضوع خاص را دارید، موشن گرافیک می‌تواند در این زمینه به شما بسیار کمک نماید. در این روش، شما می‌توانید ایده خود را در قالب تصاویرگرافیکی طراحی شده، به همراه متن و صدا به مخاطبان عرضه نمایید. این روش آموزش برخلاف روش‌های سنتی، برای مخاطبان کمتر کسالت‌بار بوده و به علت به‌کارگیری همزمان چندین حس و جذابیت بصری تصاویر و متون، معمولا تاثیرگذارتر بوده و بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌نماید. امروزه در تلویزیون و فضای اینترنت، به طور گسترده‌ای از موشن گرافیک برای آموزش مخاطبان استفاده می‌شود. این روش درمقایسه تهیه فیلم‌های آموزشی حرفه‌ای، معمولا کم‌هزینه‌تر بوده و در صورت طراحی و ایده‌پردازی مناسب، می‌تواند بسیار موثرتر از فیلم‌های آموزشی نیز باشد.

·       ساخت تیتراژ

تیتراژ قطعه‌ای ویدئویی است که معمولا در ابتدا و انتهای فیلم‌ها مختلف پخش شده و حاوی اطلاعاتی راجع فیلم و سازندگان آن است.اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که تیتراژ بسیاری از فیلم‌های امروزی با کمک فناوری موشن گرافیک تولید می‌شود. علت این موضوع، قابلیت فوق‌العاده موشن‌گرافیک در نمایش زیبا و هنرمندانه متون به همراه صوت و مزیک است. همچنین، موشن‌گرافیک را می‌توان در اشکال و با سناریوهای مختلفی ساخت و همین امکان نوآوری و تنوع، باعث می‌شود که بتوان یا کمی دقت و تلاش، تیتراژی جذاب و به‌ یاد ماندنی و نوستالژیک برای مخاطبان ساخت.

·       ساخت لوگوی متحرک

همانطور که می‌دانید، لوگو نشان هویتی یک شرکت است و مردم معمولا هر شرکت را با لگوی آن به خاطر می‌سپارند. از همین رو هرچه نمایش لوگو در معرض دید مخاطبان زیباتر باشد، توجه مخاطبان به آن بیشتر شده و برندسازی بهتر انجام می‌شود. ساخت یک لوگوی متحرک با استفاده از موشن گرافیک می‌تواند به این موضوع کمک بسیاری نماید. چرا که لگوهای متحرک در مقایسه با لگوهای ثابت کمتر تکراری و خسته کننده بوده و بیشتر در یاد مشاهده‌کنندگان می‌مانند.

·       پست‌های شبکه‌های اجتماعی

این روزها، مردم بیشتر از هر زمان دیگری به شبکه‌های اجتماعی مختلف وابسته شده‌اند و برای انجام تقریبا هر کاری، از مطالعه اخبار گرفته تا انجام خرید، داشتن سرگرمی و یا حتی تحصیل، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تمامی اطلاعات موردنیاز مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، به صورت روزانه در قالب پست‌هایی توسط افراد مختلف منتشر شده و در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. هر چه محتوای کانال یا صفحه‌ای جذاب‌تر و مفیدتر باشد، معمولا مخاطبان بیشتری به آن جذب شده و آن انتشار دهنده صاحب گروه بزرگتری از دنبال‌کنندگان خواهد بود که به طرق مختلف، می‌توانند برای اون سودآور باشند.

به علت قابلیت‌های فوق‌العاده موشن گرافیک در ایجاد پست‌های جذاب و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان، امروزه بسیاری از انتشاردهندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی، از این فناوری برای تولید پست‌های خود استفاده می نمایند. این کار اگر به درستی و با فکر و ایده‌پردازی صحیح انجام شود، می‌تواند باعث جهش در تعداد دنبال‌کنندگان شود.

درباره‌ی نویسنده

1000idea