یکی از شیوه های مدرن بازاریابی که توانسته خلاقیت را به هدف گذاری اضافه کند بازاریابی رویداد محور است. این شیوه بازاریابی به عنوان یکی از گزینه های ارزان و مقرون به صرفه برای جذب مشتری شناخته می شود که مشتریان را به صورت اختصاصی مورد هدف قرار می‌دهد. در واقع در بازاریابی رویدادی بازاریابان ابتدا به دنبال یک رویداد خاص می گردند و بر مبنای آن برای هر کدام از مشتریان خود یک سبک خاص در نظر می گیرند.

با توجه به نقش مهمی که بازاریابی رویداد محور در جذب مشتری دارد در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه انجام میشود و چه رویدادهایی در نظر گرفته می شوند.

بازاریابی رویداد محور چیست؟

بازاریابی رویداد محور یا بازاریابی رویدادی (Event-based Marketing) نوع خاصی از بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که تمامی استراتژی آن بر مبنای یک رویداد خاص انجام می شود. در این شیوه بازاریابی دو موضوع مهم وجود دارد:

  • شخصیت مشتری
  • رویدادها

در واقع شرکت یا گروهی که به دنبال استفاده از بازاریابی رویدادی هستند ابتدا باید فهرست مشخص و دقیقی از مشتریان خود داشته باشند و اطلاعات آنها را به طور کامل داشته باشند. بخش دوم کار زمانی انجام می‌شود که کاملاً متناسب با یک رویداد خاص باشد. مثلاً شما گروهی از مشتریان خود را برای ایام تعطیلات نوروز جدا می کنید و صرفاً برنامه تبلیغاتی خود را برای آنها پیاده سازی می کنید.

فاکتورهای تاثیرگذار در شناخت مشتری

به طور کلی در جذب مشتری و افزایش فروش باید به دو چیز توجه شود که اولی هویت مشتری و دومی رفتار خرید مشتری است.

هویت مشتری

در وهله اول وقتی که فردی برای خرید چند کالای خاص به فروشگاه شما مراجعه می کند، هدف اولیه شما به دست آوردن اطلاعات هویتی است. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی و اطلاعات تماس می شود تا بتوانید در برنامه‌های تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر شما به فکر پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ هستید باید اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل یا آدرس شبکه های اجتماعی یا موارد مشابه مشتری را به دست بیاورید تا به طور کلی در بازاریابی رویداد محور خود فهرست کاملی از آنها داشته باشید.

این در حالی است که اگر شما یک فروشگاه حضوری و واقعی داشته باشید لازم است که اطلاعاتی مانند شماره تماس یا حتی آدرس پستی و کد پستی مشتری را به دست بیاورید. در این صورت شما حتی می توانید برنامه تبلیغات بازاریابی رویدادی خود را بر مبنای مناطق شهری یا مناطق جغرافیایی پیاده سازی کنید.

رفتار مشتری

رفتار مشتری یعنی الگوی رفتاری آنها در هنگام خرید محصول و تمایل آنها به انتخاب یک گروه خاص به عنوان کالای اصلی. شاید شما در یک فروشگاه بزرگ نتوانید به طور دقیق روند خلیل مشتریان خود را ثبت کنید. اما وقتی که بحث مشتریان وفادار می شود، شما اطلاعات بلندمدتی از مشتریان خود دارید که ناشی از رفتار او در یک دوره زمانی خاص است.

اطلاع از رفتار مشتری به هنگام خرید بسیار مهم است و شما را به سمت فروش هدفمند و برنامه ریزی شده می برد. در بازاریابی رویداد محور شما در وهله اول به دنبال مشتریان خاص هستید که اطلاعات دقیقی از آنها دارید. حالا باید ببینید که کدام یک از این مشتریان برای کدام رویداد پیش رو مناسب تر از تا برنامه تبلیغات و بازاریابی خود را برای پیاده سازی کنید. مثال ممکن است برای یک گروه ایام عید نوروز بهتر بوده و برای گروه دیگر اعیاد دیگر مانند عید مبعث یا عید شعبان مناسب باشد.

چند نوع رویداد در بازاریابی رویداد محور داریم؟

محور دوم در بازاریابی رویدادی این است که به رویدادها و برنامه های مختلف در یک دوره زمانی خاص توجه کنیم. این قسمت از برنامه از این جهت اهمیت دارد که شما میتوانید هدف‌گذاری خود را بهتر و دقیق تر انجام دهید. به همین دلیل دسته بندی های مختلفی برای وقایع داریم.


درباره‌ی نویسنده

محمد همتی

سلام میکنم خدمت دوستان عزیزم. من مدیر وبسایت وردپرسی شو هستم و همواره در خدمت شما :دی